ფოტო - ყველა დროის ახალგაზრდის გატაცება
18 იანვარი, 2014
გალერეა
ფოტო - ყველა დროის ახალგაზრდის გატაცება ელფოსტაბეჭდვა FaceBook Twitter
ფოტოაპარატები, ფოტობლოგები, ფოტოსაიტები, ფოტოსტუდიები, ფოტოგამოფენები, ფოტოხელოვნება, ფოტოსესიები, ფოტოესეები, ფოტორეპორტაჟები, ფოტორეპორტიორები, ფოტოგრაფები, ფოტომოყვარულები... დღეს ფოტო ახალგაზრდების ყოველდღიური ნაწილი გახდა და შეიძლება, შენ, რომელიც ამ სტატიას კითხულობ, იყო კიდეც ის, ვინც ყოველ დილით, სახლიდან გასვლისას ფოტოს სარკეში იღებს და სოციალურ ქსელში ათავსებს. დღეს ეს მოდური ტენდენციაა, ვისთვის უკვე ჩვევაც. გასული საუკუნის ახალგაზრდებისათვის, ალბათ, ძნელი იქნებოდა, ფოტოს გადაღების შესაძლებლობით მილიარდობით ადამიანის წარმოდგენა, თანაც ნებისმიერ დროს ნებისმიერ ადგილას წინასწარი მომზადების გარეშე.

როგორი დამოკიდებულება ჰქონდათ ფოტოგრაფიასთან რამდენიმე ათეული წლის წინ ახალგაზრდებს? და რა დატვირთვა ჰქონდა მათთვის ფოტოგადაღებას?

ამ კითხვებზე პასუხის გასაცემად საქართველოს ეროვნულ არქივს მივაკითხეთ და კინოფოტოფონოდოკუმენტების ცენტრალური არქივის დირექტორს გიორგი კაკაბაძეს გავესაუბრეთ, რომელმაც აღნიშნა, რომ ეროვნულ არქივში დაცული საქართველოს ფოტოგრაფიის ისტორიის ამსახველი დოკუმენტების საერთო რაოდენობა ნახევარ მილიონს აჭარბებს და მათი ათვლა მე-19 საუკუნის მეორე ნახევრიდან იწყება.

ფოტო, რომელზეც ორი ახალგაზრდაა აღბეჭდილი, 1890-95 წლებით თარიღდება (ფოტო: დიმიტრი ერმაკოვის). თუ კარგად დავაკვირდებით, ტექნიკურად ფოტოში ბევრი დარღვევაა, მაგალითად, მარცხენა კუთხეში ძაღლის თათი, ან აცილებული უკანა ფონი, მაგრამ ფოტოზე გამოსახული ახალგაზრდების განსხვავებული ხასიათის შემჩნევა თმის ვარცხნილობით შეიძლება. შუაში მჯდომის ჩოხა კი გაცილებით მდიდრულია, ვიდრე გარშემო მსხდომი ორი ადამიანისა. ფოტოზე ახალგაზრდების სოციალური მდგომარეობის მიხედვით გამორჩევაც კი შეიძლება.

გიორგი კაკაბაძე განსაკუთრებულად საინტერესოს უწოდებს იმ ფოტოდოკუმენტებს, რომლებზეც წარმოდგენილნი არიან ქართველი საზოგადო მოღვაწეები, მწერლები და პოეტები ახალგაზრდობის წლებში (ტიციან ტაბიძე და გოგლა ლეონიძე, 1923 წელი) და ფოტოს ჩუქების ტრადიციაზეც საუბრობს: „არქივის საცავებში ბევრი სამახსოვრო ფოტოა მინაწერით, სადაც ფოტოზე აღბეჭდილი პიროვნება მეგობარს ან ნათესავს საჩუქრად უგზავნის საკუთარ ფოტოს. ამ ტრადიციამ თითქმის მე-20 საუკუნის ბოლომდე გასტანა. აქვე უნდა აღინიშნოს ის ფაქტი, რომ მეორე მსოფლიო ომის დროს, ფრონტზე წასული ქართველი ჯარისკაცები ოჯახებს უგზავნიდნენ საკუთარ ფოტოებს. განსაკუთრებით საინტერესოა, სხვადასხვა ქვეყნიდან გამოგზავნილი ქართველი ახალგაზრდა მებრძოლების ფოტოები (ქართველი პარტიზანები იტალიაში, 1944 წელი)“.

დროთა განმავლობაში დაიხვეწა ტექნოლოგია და ფოტოს გადაღებაც გამარტივდა. როდესაც განვითარდა ფოტოტექნიკა, გადაღების არეალიც და გარემოც შეიცვალა. როგორც დღეს, ისე წარსულშიც, ახალგაზრდებისათვის განსაკუთრებით საყვარელი გატაცება გახლდათ ფოტოგადაღება. ახალგაზრდობა ცდილობდა, ფოტოზე აღებეჭდა მათთვის მნიშვნელოვანი მოვლენა ან ადგილი, იქნებოდა ეს მეგობრული შეხვედრა სასწავლო დაწესებულებაში მეგობრებთან, თუ დასვენების დროს გადაღებული ფოტოები.

თუ ადრე ფოტოგრაფია მთელ რიგ ფიზიკურ და ქიმიურ პროცესებთან იყო დაკავშირებული, დღეს ღილაკის ერთი დაჭერით იღებ სასურველ შედეგს. “თუ ვისაუბრებთ განსხვავებაზე ძველ და ახალ ფოტოგრაფიას შორის, ალბათ, პირველი, რაც შეიძლება აშკარად შეინიშნოს, არის ფოტოგადაღებებისადმი ახალგაზრდების დამოკიდებულება. ჯერ კიდევ გასული საუკუნის 90-იან წლებში მეგობრები თუ თანაკურსელები სპეციალურად მიდიოდნენ ფოტოსტუდიებში ან იძახებდნენ ფოტოგრაფს. შესაბამისად, ყველა მათგანი სპეციალურად ემზადებოდა ფოტოგადაღებისთვის. ფოტოკამერასთან მოქცევის ნორმებიც შედარებით უფრო მოკრძალებული, ალბათ, უფრო სერიოზული იყო, ვიდრე დღეს“ - აღნიშნავს გიორგი კაკაბაძე.

freeaახალგაზრდები ფოტოებზე, ძირითადად, ეროვნულ ტანსაცმელში არიან გამოწყობილები. რადგან ფოტოსტუდიები, დაახლოებით, ერთ სტილშია მოწყობილი: - ნაქარგიანი ბალიშები, ხალიჩებით გაფორმებული ხედი, ძველი, მოჩუქურთმებული ავეჯი ან ნივთი. სურათების ნახვისას, ისეთი შთაბეჭდილება იქმნება, თითქოს ყველას ერთნაირ გარემოში უწევს ცხოვრება. მაგრამ ყველა ფოტო ერთფეროვანი მაინც არ არის. მაგალითად, სურათზე აღბეჭდილი ახალგაზრდების მზერა განსხვავებულია, ნაწილი ობიექტივში პირდაპირ იყურება, ნაწილი კი - სივრცეში, რაც, შესაძლოა ფოტოგრაფის გადაწყვეტილება იყოს, ან თავად ახალგაზრდისა.

მეოცე საუკუნის დასაწყისში ახალი ეფექტი ჩნდება ფოტოებზე. ამ სურათზე აღბეჭდილი ორი ბიჭის ფოტო უკვე კონკრეტულ ამბავს გვიყვება მათ შესახებ. ახალგაზრდების დგომა მიგვითითებს იმაზე, რომ სპორტსმენები არიან, მოჭიდავეები. გარდა დგომისა, ამ ამბის გადმოსაცემად, ფოტოგრაფი უკვე ისეთ კონკრეტულ რეკვიზიტებს იყენებს, როგორიცაა ძირს დაფენილი ბალახი და ხალიჩებიც ქრება ობიექტივიდან. უკანა ფონად კი ბუნების პეიზაჟია გაკრული. როგორც ჩანს, ამ დროისათვის, ფოტოაპარატის ტარება ჯერ კიდევ პრობლემურია და ფოტოგრაფიც კვლავ დადგმას მიმართავს, რაც აშკარადაა საგრძნობი.


თავისუფალი ასოციაცია მადლობას უხდის საქართველოს ეროვნულ არქივს თანამშრომლობისთვის.
სხვა სტატიები
 „რაც უნდა მოხდეს, მაინც დავხატავ...“
19 ოქტომბერი, 2014
“ბავშვობაში მინდოდა, რომ ზოოპარკის მეპატრონე ვყოფილიყავი, ზოოპარკში დამლაგებლად ან ცხოველების მომვლელადაც კი მსურდა მუშაობა, ცხოველები მიყვარდა ძალიან, სწორედ ამიტომ სახლში მქონდა „ზოოპარკი“: რაც კი შინაური ცხოველი არსებობს, მგონი, ყველა მყავდა. მე კიდევ ყოველთვის მინდოდა ცხენი მყოლოდა, ეს ცხოველი განსაკუთრებულად მიყვარდა“.
ხატვა ბავშვობიდან დაიწყო და თავიდან ყველაზე ხშირად სწორედ ცხენებს ხატავდა, ახლა უფრო ხშირად ადამიანებს ხატავს, იზიდავს შიშველი ფიგურა, მაგრამ ბოლო პერიოდში უფრო მეტ ყურადღებასა და დროს რელიგიურ თემებს უთმობს.
ახალგაზრდა კალიგრაფი და ხელით წერის უძველესი ტრადიცია
04 ოქტომბერი, 2014
ახალგაზრდა კალიგრაფი, ხელოვნების მეცნიერებათა აკადემიის წევრი, პედაგოგი, საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტის არქიტექტურის ურბანისტიკისა და დიზაინის ფაკულტეტის მესამე კურსის სტუდენტი ოთარ მჭედლიშვილი საქართველოში ერთ-ერთია, ვინც ხელით წერის უძველეს ტრადიციას იზიარებს. იგი საკუთარ ნამუშევრებს ხბოს ტყავზე, ეტრატზე, ქმნის, საწერად ლერწმის კალამსა და ბატის ფრთას იყენებს, ხოლო, რაც შეეხება მის მთავარ ნიშას, რაც სხვებისაგან გამოარჩევს, სწორედ რომ საწერი მასალა და გოთიკური სტილია.
ახალი რუსული გზა „მგზავრებისთვის“
20 სექტემბერი, 2014
ჯგუფი ,,მგზავრების” პროდიუსერი ჯგუფის ისტორიაზე, საქმიანობაზე, ქართველ და უცხოელ მსმენელზე საუბრობს.
,,როცა ადამიანი ნიჭიერია და თვითონვე ქმნის თავისსავე შესასრულებელ კომპოზიციას, მაშინ ყველაფერი უფრო მარტივადაა, ვინაიდან ის გრძნობს პულსაციას, თუ რა სჭირდება ბაზარს, ეს არის ძირითადი კოზირი, რაზეც დგას წარმატების თემატიკა”- ოთარ ედიშერაშვილი.
ინგა ბატატუნაშვილის საღებავები, ტილოები და ფუნჯები
12 ივლისი, 2014
შეხვედრა „დელისის“ მეტროსთან დავნიშნეთ. ინგა ბატატუნაშვილი მხატვარია. მეგობარ მხატვარ სოსო ქუმსიაშვილთან ერთად მხვდება. ცოტა ხანში მიხვეულ-მოხვეული გზებით მივიკვლევთ გზას კორპუსებს შორის. „ხომ კარგია, რომ ერთად მოვდივართ, მარტო ვერ მოაგნებდი ამ ადგილს“ - მეუბნება გზადაგზა. კიბეებზე ავდივართ. ოთახებიდან ადამიანები იხედებიან, ინგას ესალმებიან და მოიკითხავენ. უკვე წარმოვიდგინე, როგორია მისი სახელოსნო. ბოქლომს ხსნის, რკინის კარს აღებს და იმწამსვე საღებავების სუნს ვგრძნობ. ნათელი ოთახია სამი კედლის გასწვრივ, პირუკუ ალაგია ნახატები, მეოთხე კედელში ჩასმულ ორ ფანჯარაზე შინდისფერი და მოყვითალო ფარდები გადაწეულია და სინათლე შემოდის. ფანჯრების რაფებზე, ოთახის კუთხეებში, კედლებთან, ფუნჯები, საღებავები და ათასი სხვა ნივთი ალაგია, რომელთა უმეტესობის დანიშნულებას, ალბათ, მხოლოდ მხატვრები თუ მიხვდებიან.

Carpet Cleaning Calgary